نگاه حمایتی به خانواده در دو دیدگاه


امروز یکی از این کانال های ماهواره ای با خانم مهناز افخمی دومین *زنی که در ایران به مقام وزارت رسید، مصاحبه جالبی را انجام داد. جدا از مباحث سیاسی و اینکه خانم افخمی در رژیم پهلوی به عنوان وزیر مشاور در امور زنان انتخاب شده است و اینکه اساسا ً نوشتن این متن به منزله تأیید یا رد رژیم گذشته نیست- باتوجه به اینکه بعد از انقلاب به دنیا آمده ام و بالتبع نمی توانم هیچ پیش فرض و تحلیل درستی از آن دوران داشته باشم. اما نکته ای که برای من در این مصاحبه جالب بود، صحبت از قانون حمایت از خانواده ای بود که در سال 1346 تصویب و در سال 1353 اصلاحاتی در آن صورت گرفت. این قانون بعد از انقلاب در همان سال 1357 به کل حذف و در سال 1386 لایحه حمایت از خانواده ای دیگر، با شکل و شمایل تازه ای از طرف دولت نهم به مجلس ارائه شد که این لایحه با گذشت نزدیک به دوسال - باتوجه به اعتراضات گسترده فعالان حقوق زنان- خوشبختانه هنوز به تصویب نرسیده است.
شاید بد نباشه که یک نگاه کوتاهی به متن این دوقانون یا لایحه که تحت عنوان " حمایت از خانواده" ارائه شده اند، بیندازیم.

  • لایحه حمایت از خانواده ارائه شده توسط دولت نهم به مجلس در سال 1386( یعنی دو سال پیش): سن ازدواج همان سن بلوغ در دختران و پسران است- حق چند همسری و ازدواج موقت به مردان داده شده است- حذف مجازات زندان برای مردی که بدون اجازه از همسر اول ازدواج را به ثبت رسانده است و تنها ملزم به پرداخت جزای نقدی می گردد- مالیات بستن بر مهریه زن و....( متن کامل لایحه را می توانید از لینک بخوانید.)
همین نگاه کوتاه نشون میده که حداقل در زمینه زنان - با توجه به فعالیت های مداوم و خستگی ناپذیر جنبش زنان که سالهای سال است برای رسیدن به برابری ها و قوانین عادلانه در سطح اجتماع تلاش میکنند و در این راه هزینه های بسیاری هم پرداخته اند- نسبت به سالهای گذشته ما یک عقبگرد چهل ساله داشته ایم.

* فرخ رو پارسا اولین زنی بود که در ایران به مقام وزارت رسید.



3 نظرات:

فرشاد نوروزپور گفت...

آخ ... چي بگم بنفشه كه دل پري دارم از اين لايحه جنايت با خانواده دولت نهم.
راستش گفتني ها كم نيست ...

راستي خدا فرخ رو پارسا رو بيامرزه ،‌اعدام شد ..

به هر حال هر آنچه لازم بود گفتي .. فقط ايكاش هرچه مي شود به نفع رنان،‌دحتران و خانواده هاي ايراني شود

Ali Banijamali گفت...

بنفشه ، فقط میدونم داره به زنان این جامعه ظلم میشه

به قول فرشاد گفتنی ها رو گفتی

بنفشه جمالی گفت...

علی و فرشاد
این رو همیشه گفتم باز هم میگم، اگر امروز زنان ایران به سرنوشت زنان افغان و عرب دچار نشده اند، علاوه بر فعالیت های همیشگی خودشان و هزینه هایی که پرداخته اند، حضور همیشگی مردان در کنار زنان در مبارزاتشون بوده و هست.....خیلی خوشحالم که اکثر مردان ایرانی مثل شما فکر میکنند و حقوق زنان و حق برابر خواهی آنها را محترم میشمارند

ارسال یک نظر