چرا ما ایرانی ها تا این حد نژاد پرستیم؟



سال 84 بود که شهاب برادرم برای ادامه تحصیل به کانادا رفت و در خونه پیرزن و پیرمرد کانادایی به عنوان مستأجر اقامت کرد. مرد، بازنشسته  اداره پلیس یکی از ایالت های کانادا بود. شهاب هم  پسر دانشجوی کم سن و سالی بود که به کشور دیگه ای مهاجرت کرده و از طرف دولت این کشور بورسیه شده  و قرار بود از امکانات این کشور و مردمانش استفاده کنه. طبعن این شرایط برای شهروندان یک کشور همچین خوشآیند نیست. لااقل برای ما ایرانی ها که مدام در حال مرزبندی بین خودی و غیرخودی ها هستیم، غیر قابل پذیرشه.  
 یادمه سال اولی که  هنوز اونقدر با خلق و خوی مردم کانادا و فرهنگشون آشنا نشده بود، خیلی با تعجب تعریف می کرد که وقتیکه  اون خانواده مسیحی، می خواستند برای جشن کریسمس یه درخت کاج جلوی در خونشون بزارند؛ اول اومدند و از اون که می دونستند  مسلمون هست، اجازه گرفتند و پرسیدند که آیا این درخت کریسمس که می خواند جلوی در خونه بزارند به عنوان یه مسلمون، ناراحتش نمی کنه!!!
نمی خوام منکر این بشم که همه جای دنیا نژاد پرستی وجود داره اما این نژادپرستی اغلب بین مردم اون کشورها و گروه های متعصبشون هست و شاید همچین قوانین وحشتناک نژادپرستانه ای در کمتر کشوری در سطح حکومتی دیده بشه.
این چند روز که خبرهای مربوط به محدودیت ها و رفتارهای تا این حد نژادپرستانه با  شهروندان افغان رو که از بد حادثه به کشور ما پناه اوردند، رو میشنوم، با خودم میگم اگر می شنیدم که برادرم در کشوری زندگی می کنه که به خاطر ملیتش از رفتن به مکان های عمومی منع میشه.  تحقیر میشه. باهاش مثل یه شهروند درجه چندم رفتار میشه و یا حق اقامت در یک سری از محل ها یا شهرهای اون کشور رو نداره، چه احساسی بهم دست میداد!!

ما ایرانی ها نژادپرستیم در این هیچ شکی نیست. این نگاه فقط و فقط هم مربوط به افغان ها نیست. ما قومیت های هم وطن خودمان را هم تحمل نمی کنیم. ما یاد نگرفته ایم که در دنیای مدرن و عصر جدیدی که در آن زندگی می کنیم، هر انسان صرف نظر از ملیت، قومیت و مذهبی که دارد، حقوق شهروندی دارد که ملزم به رعایت آن هستیم. اما چه طور میشود امید به درمان این بیماری زشت که هرروز هم حادتر میشود داشت، وقتی حکومتیکه وظیفه اش فرهنگ سازی در این زمینه است، خودش با وضع قوانین عجیب غریب و مغایر با حقوق شهروندی، سردمدار این گونه تبعیض ها  محسوب می شود؟ 

19 نظرات:

ناشناس گفت...

سخن شما درست و باید دید خود را عوض کنیم و نباید دیگر ملت ها را تحقیر یا کم احترامی کنیم.
ولی باید این را در نظر داشت که هر کشوری برای مهاجرین قوانینی داره و فرقی بین یک شهروند و مهاجر وجود داره.

Ryan گفت...

آفرین به شما

ناشناس گفت...

in yek eshtebahe bozrg ast hameye ensanha barabarand vali khub o bad darand pas dar in mored kami bayad dolateman fekr konad.

ناشناس گفت...

man 40 sal hast dar karej hastam,baba in mellat ba in eslam ahriman bozorgh shodeh .ensanha bayad dar har ja hastan esmeshan ensan hast,,

ناشناس گفت...

ببخشيد داري از ادم جندين سال مهمون ما هستن مهمون داريم حدي داري اره يه زمان كشورشون جنك بود درست مهمون ما بودن الان ديكه جنكي نيست_ ميدون اين ادم دلش براشون مي سوزه جقدر از نيرو كار اشغال كردن و جوانان ايران بيكارن_ميدون جقدر از منابعي كه صرف مردم خودمون بشه صرف اينا ميشه_ميدون اين افغاني جقدر باعث فساد تو اين كشور شدن_درست فكر كنين بعد نظر بدين.

ناشناس گفت...

ببخشيد، نكو ما ايرانيها،بكو ما فارسها،

ناشناس گفت...

ایران در ظول تاریخ خود یکی از کشورهای مهاجر پذیر بوده ولی فقط در دو برهه از تاریخ ایران بوده که مردم این کشور خواسته یا ناخواسته خود به دیگر کشورها مهاجرت کرده اند. در سالهای گذشته از مهاجرین کرد ترک یا عراقی تا مهاجرین ارمنی و در40 سال کذشته مهاجران افغان .همه و همه آمده اند مانده اند و رفته اند گاهی نیز جذب فرهنگ ایران شده اند و این سرزمین را برای زیست انتخاب کرده اند . آیا هیچگاه ما رفتاری بد یا نزاد پرستانه (به قول شم)ا با ارمنی ها داشته ایم؟ ارمنی ها مردمی بوده اند که موسیقی و هنر ایران بسیار مدیون انهاست آنها همیشه به سختی ودرستی مثال زدنی ای کار کرده اند چرخهای صنعتی ایران را چرخانده اند و هیچگاه باری اضافه نبوده اند .ولی افغانها با دیدگاهی دگم و قبیله ای و شخصیتی بر اثر سالها جنگ خشونت زده و طماع به ایران وارد شده اند بسیاری باید در مشاغل فرو دست کار می کرده اند چرا که جز این بلد نبوده اند ولی خود را بالاتر می دانسته اند و .. بله می دانم همه جا بد و خوب دارد ولی اگر صفاتی در تعداد بیشتری از مردمانی از یک سرزمین و زبان دیده شد مردم ان منطقه بدان مشهور می شوند و این است که مردم دید خوبی به افغانها ندارند برای اینکه تعداد ریادی اشان که در ایران هستند ابروی انهای دیگر را برده اند باید دید اگر ایرانی ها مهاجر می شدند به افغانستان باز هم همین قدر که ما مهربان بوده ایم با انها، آنها نیز می بودند.کشور کانادا کشور قوانین است پرسش آن مرد و رن نه از سر احترام بلکه از ترس قانون بوده آنها در ان سن نمی خواسته اند ب هدلیل بی احترامی به مذهبی دیگر با قانون طرف شوند در ضمن بیایید ایران مریضمان را با این همه بیماریهای پرشمار دولتی و اجتماعی با کشورهای پیشرفته و طراز اول دنیا نمقایسه نکنیم.آخر کجایمان شبیه اروپا و امریکاست که اینمان باشد.افغانها هم کمی از ننه من غریبم دست بردارند و سعی کنند از خود انتقاد کنند که چرا مهمانهای خوب و باکلاسی نیستند تا میزبان مجبور می شود عذرشان را بخواهند.

ناشناس گفت...

ما ایرانیان نژادپرست نیستیم. این حکومت منفور است که چنین کارهائی انجام میدهد. از نظر من اینکه یک میلیون یا ده میلیون افغانی به ایران بیایند تفاوتی ندارد. آنها برادران ما هستند و انسان هستند و بر خوردی انسانی با آنها واجب است. ضمنا جهت اطلاع عرض کنم که افغانهااز نزاد دیگری نیستند که بخواهیم یا بتوانیم تبعیض نژادی و یا نژادپرستی نشان دهیم. افغان کلمه ایست که صفویه به پشتونها اطلاق میکردند. چون شاهان اول افغانستان پشتون بودند آنرا افغانستان نام نهادند و در واقع میخواستند که پشتونستان باشد. این بهمان قدر غلط است که ما بخواهیم ایران را تنها خراسان یا مازندران بنامیم. نام تاریخی و واقعی این کشور همانا آریانا است که تلفظی دیگر است از ایران. سعادت و صلح را برای خواهران و برادران افغانی آرزو میکنم و مقدمشان در در کشورمان بعنوان یک میهمان گرامی میدارم. همانطور که اروپا و امریکا ماوائی شده برای میلیونها ایرانی مسلم است که افغانها هم در کشور ما ماوائی بیابند.

nakisa گفت...

من با اینکه نژادپرستی ایرانیها رو گردن دولت یا شرایط اقتصادی بیندازیم مخالفم. ایرانی ها وقتی یک عرب رو می بینن فورا می گن ملخ خور و بادیه نشین و خودشان را صاحب تمدن چند هزار ساله معرفی می کنن. اما وقتی یک اروپایی رو می بینن یاد استوانه کوروش و حقوق بشر و ... می افتن. مسلک باد!

به نظر من،‌ هویت انسانی در فرهنگ ایرانی ها بی در نظر گرفتن نژاد و قومیت و مذهب تعریفی نداره. اول از ادم می پرسن که پدرت کی ه؟! نمی پرسن که خودت در زندگی چی کسب کردی! اول ازت می پرسن مسلمانی؟ نمی پرسن که مسلمان زاده ای یا مسلمان!

اینقدر ما در تحسین نژاد خودمون،‌هنر چند هزار ساله و تاریخ ادبیاتمون غرق شدیم که نمی تونیم عمق نادانی رو ببینیم

ناشناس گفت...

متاسفانه ایران ایرانستان خواهد شد . . .

ناشناس گفت...

قوم نژاد پرست فا رس ، هنگامی که به قومیت و یا ملیت با لا دست ، مثلا امریکا یا انگلیس بخورد مینما ید ، بسیار چاکر صفتانه رفتار مینماید و سعی بر ژست مودبانه و انسانی ،و تعریف از منشور کوروش میگیرد اما وای بروزی که به قوم زیردست ، بر بخورد، ان وقت ذات واقعی خود را نشان میدهد .
از هیچ توهین و رفتار غیر انسانی دریغ ندارد ،
من با اینکه ایرانی هستم ، از رفتار غیر انسانی و نژاد پرستانه مردم ایران ، شرمنده ام .

ناشناس گفت...

درود بر وجدانهای بیدار

ناشناس گفت...

خوبه که افغانیها از نژاد خودشون هستند(یعنی آریایی)پس وای بحال دیگران.متاسفم که باید بگم ایرانی جماعت صفتی بدتر از نژادپرستی دارد.چون در برابر غربیها حقیر و ذلیل،اما در برابر شرقیها و کلا پایین دستها متکبر و خودپسند هستند.در حالیکه تمدن،فرهنگ و علم از شرق به غرب رفته،اما ایرانی همیشه دوست دارد ادای غربیها را در بیاورد و خود را به آنها بچسباند ،که بله من هم اینم.تازه کورش ،کورش و منشور ،کنشور هم میکنه.گیرم(گیرم)پدر تو بود فاضل،از فضل پدر تو را چه حاصل؟؟

ناشناس گفت...

ایرانی‌‌ها اصلا نژاد پرست نیستن

از متن تا حدی خوشم اومد ولی کممنتا خیلی‌ بهتر از متن بودن

ایرانیا نژاد پرست نیستن اشتباه نکنین نژاد پرست به کسی‌ میگن که یه نژاد رو بهتر بدونه ، ایرانیا نژاد خاصی‌ ندران که اونو بهتر بدونن ما میگیم به افغان ها داره ظلم می‌شه و راست هم میگیم ولی‌ چرا کسی‌ حرفی‌ از روستا نشین ها نمی‌زنه کسی‌ اصطلاح شهرستانی ، ترک یا لٔر به گوشش نخرده ؟!!!

از نظر ما یه افغان همون یه دهاتیه که فقط دیگه دولتی پشتیبانش نیست و راحتر می‌شه بهش ظلم کرد . من می‌پذیرم که تو یه کشور منو از ورود به جاهای خاصی‌ ممنوع کنن خیلی‌ تلخ به نظر نمیرسه برام ولی‌ خیلی‌ میتونه برام درد ناک باشه اگه از منزلت اجتماعی محروم بشم یا در انتخاب شخصیت و منزلتم آزادی نداشته باشم .

ما ایرانیا انصاف نداریم و داریم هر روز از انسانیت دور میشیم هیچ کسی‌ نیست که فکر کنه و فرهنگ بسازه . همه فقط میخوان حرف مفت بزنن . تنها درده ایرانیا اینه که منصف نیستن . نه نژاد پرستن و نه ضد همجنس گرا‌ها نه ضد زن . بلکه بی‌ انصافن و بی‌ انصافی باعث می‌شه همه اینا بوجود بیاد

ناشناس گفت...

:):) بسی خندیدم:):) به افغانستان که یک مرزبندی قراردادی آن را افغانستان کرده و از پرشیا جدا کرده، میگه ملیت. ولی به ملیت های موجود در این کشور که هیچ ریشه زبانی و نژادی مشترکی با فارس ندارند، میگه قومیت!!!! سفاهت هم حدی داره!!!!!
بچرید تا خوش باشید... فارس های اصیل افغانی ها هستند، پس اگه قومیتی باشه، اونا قومیت های مختلف!! میشن از دید شما، از این پس وقتی متنی رو نوشتی، رو کلماتی که بکار میبری یکم بیشتر دقت کنی بد نیست!!!:)

ناشناس گفت...

تمام مشکلات از زمانی شروع شد که دولت بی تجربه ما اجازه داد که مهاجرین جنگ زده افغان بدون هیچ ظوابطی وارد شهرهای ایران شوند و چند سال تمام مشکلات انها گردن ایران افتاد.هیچ کشوری اجازه نمیده که مهاجرین کشور دیگری اینطور بدون حساب کتاب وارد عمق جغرافیایی و اجتماعی کشورش شود حتی در شرایط جنگی کشور مهجر پذیر با ایجاد اردوگاههای امن موقت در کنار مرز چند وقتی با کمک سازمان ملل و دیگر کشورها ار انها نکهداری می کند و با بهتر شدن شرایط انها را به کشور خود برمیگرداند.ما این همه سال از اینها حمایت و نگهداری کردیم.چقدر این مهاجرین به کشور ما ضربه زدند بیماری قتل مواد مخدر فحشاو...به نظر من مقصر اصلی دولتمردان بی تجربه بودند.

ناشناس گفت...

در زمان جنګ جهانی دوم هیتلر به خاطر نیاز به نفت به یک سری از کشورها که تا آن زمان تفاوت ملت ها را فقط در تفاوت های مذهبی میدیدند و از پدیده ای به نام نژاد چیزی سر در نمیاورند از جمله ایرانی ها میګفت شما هم از نژاد آریا هستید و ما این رو به معنی تعریف ګرفتیم. غافل از اینکه هیتلر این حرف را به عربها هم میزد و ګویا به ژاپنی ها هم قول در لیست آریا نژادی شدن میداد

نژاد پرست ها اصولا هم پول پرست هستند هم قدرت پرست و هم بت پرست پیدا کنید نژاد پرستی بعضی از ایرانی ها که یادشون نیست که عربها و افغانها هموطنان قدیمی ما نزدیک ترین نژاد در دنیا به ما هستند

ناشناس گفت...

من نمیگم ایرانیا بدن خیلی از ایرانیا رو من تو مدت هیجده سالم دیدم که خیلی خوب بودن من الان تو سوئد هستم وقتی که میگم من از بدو تولد هیجده سال تو ایران بودم باورش نمیشه که من هنوز ایرانی محسوب نمیشم حتی تو فقیرترین کشورهای افریقایی بعد از چند سال اقامت میتونستم شهروندی اون کشور رو بگیریم چیزی که دولت ایران بهش فکر نمیکنه
دولت ایران به نظر من نمیخواد برنامه داشته باشه برای این یا برنامه ای که قانون اساسی وضع کرده رو اجرا کنه
ایران برای اقوامی که تو ایران هستن احترام قایل نیستن چه برسه به ما که همزبونشون هم هستیم

ناشناس گفت...

امیدوارم یه روز که همه افغانیها و عربها و کردها و لرها و بلوچها و ترکمنها و ... از این مرز پر گهر بیرون کردید و تنها نژاد پاک اریایی اونم از نوع لهجه ناب تهرانی موند دیگه هیچ فسادی در این مملکت نمونه. آخه این نژاد پاک اصلا منشا هیچ فسق و فجوری نیست. جنگ، ترور، دروغ گویی، انحطاط اخلاقی، تجاوز، تعرض به هر زنی تو خیابون، خرافه پرستی، نژاد پرستی، توهم توطیه از طرف همه دنیا خصوصا انگلیس بدذات، دشمن پنداری، حق دیگرانو خوردن، رعایت نکردن حقوق مردم، رانددگی وحشیانه، حول زدن برای خالی کردن میز غذا تو مهمونیهای حتی خصوصی و ... اینها همه مال افانهاست و ما ایرانیها هیچ عیبی که نداریم. تازه خیلی هم با شعوریم. کوروش مون هم تازه خیلی کبیره و جدیدا هی ازش جمله های روشنفکرانه و تریپ شریعتی کشف می شه. همشم تقصیر عربهاست وگرنه ما تاحالا امریکا بودیم و جهانخواریمونو به همه ثابت می کردیم. اصلا هم ما خودمون مایه فساد نیستیم نه برای خودمون نه برای منطقه و نه برای دنیا همش تقصیر افغانهاست حتی اونایی که از خودمون مجوز گرفتن. اصلا از من و شما که مجوز نگرفتن به ما چه از کی گرفتن. مهم اینه که ما فقط چشممونو ببندیم و به زمین و زمان تهمت و افترا بزنیم. افغانیهایی رو هم که برامون کار کردن و بارها حقشون و خوردیم حقشون بوده می خواستن نیان برای ما کار کنن. آخه ما نژاد خیلی خیلی برتریم...

ارسال یک نظر