تکرار دوباره تاریخ


مارکس جمله ای دارد که می گوید: تاریخ دوبار تکرار می شود؛ یکبار به صورت تراژدی و بار دیگر به صورت کمدی. دیروز یکم تیرماه هزار و سیصد و هشتاد و نه، درست در سالروز به توپ بسته شدن مجلس به فرمان محمدعلیشاه در دوم تیرماه هزار و دویست و هشتاد و هفت ، مجلس (بخوانید خانه ملت) توسط حامیان دولت فعلی که این روزها مدام تجمعات خودجوش تشکیل می دهند، در اعتراض به مصوبه اخیر مجلس مبنی بر موافقت مجلس با وقف اموال دانشگاه آزاد، تهدید شد که به توپ بسته خواهد شد. جماعت معلوم الحالی که یک روز جلوی سفارت انگلیس بازیگر سناریوی چگونگی کشته شدن ندا هستند. روز دیگر به صورت خودجوش به بیت آیت الله صانعی و منتظری حمله می کنند و دیروز هم به صورت کاملاً خودجوش با شعارها و پلاکاردهای متحدالشکل و اتوبوس های بی نام و نشان، مجلس و مجلسیان را تهدید می کنند. هروقت خبری از تجمع این جماعت همیشه خشمگین میخوانم یاد نوشته " تن فروش ها"ی آرمان می افتم که چه خوب این جماعت را توصیف کرده است.

- وقتی در کشوری مثل ایران زندگی می کنی، مدام دچار پارادوکس های عجیب غریب می شوی. مدام مجبوری مرزها و محدوده های اخلاقی، عرفی و اجتماعی که برای خودت ترسیم کرده ای را بالا پائین کنی. و امروز میبینی ته دلت از مصوبه اخیر مجلس برای جاسبی و دانشگاه آزاد خوشحالی.

بی ربط نوشت: به سلامتی اسکناس های ده هزارتومانی هم رونمایی شد و به گفته جناب احمدی دبیرکل بانک مرکزی این اسکناس ها قرار است جایگزین چک پول شوند. احمدی گفته است: هر اسکناس تابلویی از فرهنگ و اعتقادات یک کشور است و بیش از یک هزار کارشناس بانک مرکزی برای طراحی و انتشار آن زحمت کشیده اند!!!!! . حاصل زحمات بیش از یک هزار کارشناس بانک مرکزی اسکناسی ست که در طرح پشت آن در کنار آرامگاه سعدی نوشته شده است: بنی آدم اعضای یکدیگرند / که در آفرینش ز یک گوهرند.

- بشنوید این قطعه از موسیقی فیلم بابا عزیز را و صدای کمانچه ای که شبیه به این روزهاست.( نام قطعه ایشتار است.)

1 نظرات:

Farid گفت...

چه قشنگ نوشتی. این پارادوکسی که میگی, واقعا جالبه. ببین کارمون به کجا رسیده که حالا اون افرادیو که قبول نداشتیم, به یه سری آدمای دیگه ترجیح میدیم. امیدوارم اون روز نرسه که آ. ن جزو این دسته بشه

ارسال یک نظر