مانور قدرت دولت و تحقیر دوباره زنان؟

کاملاً مشخص و قابل درک است که دولتی که به قول معروف کُرک و پرش ریخته است و دیگر کسی خط ش را نمی خواند، نیاز به "قدرت نمائی" دوباره دارد. کجا می تواند این " اعمال زور و قدرت" را بی خطر تر خرج کند؟
با راه انداختن دوباره گشت های ارشاد و اعمال "حجاب اجباری" این بار به طرقی دیگر.
همه می دانیم حتی بسیاری از منتقدان درون نظام و بسیاری از اصلاح طلبان برای فرار از مواجهه هرچه بیشتر با دولت- اگر هم مخالف گشت های ارشاد و حجاب اجباری باشند- سکوت اختیار می کنند. چون اعتراض به مسئله "حجاب" نوعی هنجارشکنی محسوب میشود. چه کسی حاضراست خود را در مقابل شهر قم و مراجع قرار دهد؟ شهری که ادعای " امر به معروف و نهی از منکر آن" گوش فلک را کر کرده است.
در متن جامعه هم" باوجود نظام مردسالارانه ای" که زن را ماترک خود میداند و با به کاربردن الفاظی چون "غیرت و ناموس" ، خود، اعمال کننده بسیاری ازمحدودیت هاست و متأسفانه این نوع نگاه به زنان در کشورمان ریشه تاریخی دارد، ،اساساً دست دولت را برای اعمال محدودیت ها بازترمیگذارد.

اما آیا این بار هم زنان، در مقابل اعمال این محدودیت ها، که همواره با تحقیر و سرکوب همراه بوده، ساکت خواهند بود؟ آیا دولتیان، شعار " دولت گشت ارشاد نمی خوایم، نمی خوایم" را که در خیابان ها طنین انداز شده بود را فراموش کرده اند؟ چرا دولت نمی خواهد باور کند این مردم با مردم یکسال پیش زمین تا آسمان توفیر کرده اند؟

پی نوشت: خواهشن آقایون از خواندن این متن برآشفته نشوند و آن را به کل مردان نسبت ندهند. کسی منکر نیست که در پیشبرد جنبش زنان در طول سالیانی که این جنبش فعالیت می کند. بسیاری از مردان بوده و هستند که حتی پیشقراول تر، برابری زنان را فریاد کرده اند و از سوی دیگر کم نیستند " زنانی" که نگاهی صدبرابر مردسالارانه تر به زنان داشته و دارند- نیازی به نام بردن نیست- من روی سخنم به قشر همواره خاکستری و ساکت جامعه است که بارها در خیابان،فریاد را بر سر زنان و دختران شنیده و دم نزده است و سر به زیر انداخته و به راه خود ادامه داده است.

3 نظرات:

شهرام بیطار گفت...

سلام بنفشسه عزیز . خوب میفهمم چی میگی . طرف برای اینکه بتونه خودش رو پیش تند رو ها شیرین کنه مجبوره همچین کارهایی بکنه ، ولی حساب تحمل مردم رو نکرده . مردمی که کار به استخون شون رسیده دیگه حال همچین چیزهایی رو ندارن . این بار ممکنه خون به پا بشه اگه این احمق ها به خود شون نیان . مسأله فقط حجاب هم نیست . فقط زن ها هم نیستن که اینها برای مرد ها تیز کردن این دفعه . باید دید .



با درود و سپاس فراوان : شهرام

بنفشه گفت...

دقیقاً شهرام جان، مسئله این که این مردم مردم یکسال پیش نیستند و مطمئنن آروم نخواهند نشست. یک سری ترس ها ریخته و این آقایون نمیخواند باور کنند

میثم الله‌داد گفت...

من هم مخالف حجاب اجباری هستم. در ضمن اگر زن بودم و اعتقادی به حجاب نداشتم، بعید می‌دونم که می‌تونستم این وضع رو تحمل کنم.

ارسال یک نظر