نود سیاسی


برنامه دیشب " نود" یک برنامه کاملاً جنجالی بود. مطمئنن باید منتظر عکس العمل ها و اظهارنظرهای گوناگونی به خصوص از جانب گروه مقابل -اصولگرایان- باشیم. حتی خوش بین ترین ِ مان هم انتظار شنیدن این چنین سخنان تند و انتقادی را در یک برنامه تلویزیونی،نداشتیم. درست زمانیکه رسانه ها و خبرگزاری ها دراوج سانسور و جرح و تعدیل به سر می برند و مدام تذکر میگیرند و توقیف می شوند. آن هم در در صدا و سیمای جناب ضرغامی که بعد از انتخابات سیاست های کاملاً یک سویه ای را در پیش گرفته و تریبونی شده است برای بیان اظهارنظر های اصولگرایان افراطی.
هرچند برنامه "نود" با اجرا و تهیه کنندگی "عادل فردوسی پور" در طول سال های پخش این برنامه ، نشان داده که اهل زد و بند و تسامح و مصالحه در پشت پرده نیست و از معدود و شاید بتوان گفت تنها برنامه قابل اعتنا ئی است که درچارچوب اصول اخلاقی و حرفه ای ساخت یک برنامه تلویزیونی - باوجود خط و مشی کاملاً جانبدارانه صدا و سیما که در سالهای اخیر به اوج خود رسیده است- هم چنان پخش می شود. به نظرم ادامه و پخش این برنامه - آنهم در زمان دولت و مدیریتی که کوچکترین انتقادی را بر نمی تابد- بی ارتباط با محبوبیت عادل فردوسی پور و برنامه در خور توجه اش نیست. علاقه مندانی که همواره و تحت هر شرایطی دست از حمایت این برنامه برنداشته اند. طرفدارانی که قدردان صداقت و راستی فردوسی پور در بازار پر رونق ِ دروغ و ریا هستند و علیرغم تحریم صدا و سیمای دولتی برنامه نود را همچنان برنامه پرمخاطبی نگه داشته اند.
در برنامه دیشب " نود" دو اتفاق ویژه افتاد:
- بخش نظرسنجی یا همان پیام کوتاه این برنامه، تبدیل به اعلام حضور دوباره ای شد برای خیل معترضین به وقایع اخیر و این که اگر مردم بخواهند، حتی مخابرات و مسئولین صدا و سیما هم باوجود تمامی محدودیت ها و سانسور های اعمال شده، نمی توانند سدی باشند بر حضور سبزشان. هرچند من به شخصه از همان ابتدا موافق این طرح نبودم و آن را صرفاً به سود مرکز و مخابرات می دانستم. اما به هر جهت، 75 درصد از مخاطبین به گزینه سوم رای دادند تا گستردگی معترضان در سطح ایران بیش از پیش مشخص شود و دولتیان ادعا نکنند که تهران و چند شهر بزرگ دیگر تنها کانون اعتراضات هستند.
- در بخش گفتگوی ویژه، محمد دادکان، رئیس پیشین فدراسیون فوتبال که در زمان علی آبادی از این سمت اخراج شد، حضور داشت. سخنان رک، صریح و شفاف محمد دادکان قابل توجه بود. دادکان از ضعف های مدیریتی سازمان تربیت بدنی به ریاست علی آبادی گفت. از حرص مدیریتی علی آبادی و این که باوجود ریاست بر سازمان تربیت بدنی، همچنان چشم به ریاست فدراسیون فوتبال داشته است. اما به نظر من نکته بسیار مهمی که دادکان در طول سخنانش چندین بار به آن اشاره کرد، "استقلال "فدراسیون فوتبال در زمان ریاست او بود. اشاره دادکان به دولتی شدن فدراسیون فوتبال در شرایط فعلی است و اینکه آقای احمدی نژاد و علی آبادی به جای پرداختن به سیاست های کلان، حتی در جزئی ترین مسائل هم اظهار نظر می کنند و در بسیاری از موارد اعمال قدرت.( البته دولتی شدن و دست بردن در تمامی عرصه ها فقط محدود به ورزش و فوتبال نیست. استعفای امروز جناب ری شهری، رئیس حج و زیارت گویای نفوذ و اعمال قدرت دولت در تمامی زمینه هاست.)
دادکان در انتهای سخنانش افتخارات زندگی حرفه ایش را بر شمرد:
1- بردن تیم ملی به جام جهانی
2- دریافت نشان لیاقت مدیریت از آقای خاتمی( حرف از خاتمی در این روزها و تازه آن را نشانی از افتخارات خود شمردند،جسارت و شجاعت می خواهد که خدا رو شکر محمد دادکان این جسارت را داشت.)
3-اخراج در زمان ریاست علی آبادی


صحبت های جنجالی محمد دادکان را می توانید از اینجا ببینید.

پی نوشت: چهره درهم و عصبانی اول برنامه فردوسی پور کجا و چهره بشاش و خندان آخر برنامه اش کجا. انگار فردوسی پور هم مثل ما حسابی دلش خنک شده بود از شنیدن سخنان جناب دادکان.
پی نوشت دو: یاد صفائی فراهانی نازنین هم سبز، که چندین ماه است در زندان به سر می برد و حاضر نشد در اعتراض به بلاتکلیفی اش حتی از مرخصی زندان نیز استفاده کند.

بخوانید:
- یک "نود" داغ تر از"نود" های دیگر (مردمک)
- افت سرعت اس ام اس های دریافتی، چه کسی ترمز نود را کشید؟

9 نظرات:

میثم الله‌داد گفت...

البته در بیست دقیقه اول یک میلیون نفر اس ام اس فرستاند، و در یک ساعت و نیم باقی مانده نمی‌دانم چرا فقط ششصد هزار نفر به آن اضافه شد!؟!؟
WHERE IS MY SMS
?

بنفشه گفت...

میبینی مطالبات جنبش سبز همین طور داره بالا می ره، حالا باید بگردیم دنبال اس ام اس ها مون

آزاده گفت...

منم دیشب گزینه ی 3 رو انتخاب کردم D:

فرشاد نوروزپور گفت...

سلام بنفشه عزيز. .

راستش منم برام قابل هضم نبود اين اس ام اس ها ..
به دو دليل ./. يكي كه كمك به مخابرات بود ..

اما دليل مهم تر اين بود كه گزينه 3 دقيقا بي ربط ترين جواب ممكن بود .. و به نظرم با توجه به سخنان دادكان بهترين گزينه براي اثبات بي لياقتي علي آبادي و كفاشيان گزينه 1 بود و (اگر خوشبينانه نگاه كنيم) با انتشار اين خبر اون هايي كه مدتيه از پشت صحنه به فدوسي پور فشار مياارن جاي گزينه ها رو عوض كردن اما بدبينانش اينه كه اين دوستان خواستن با انشتار اين موج جعلي به نوعي به دادكان دهن كجي كنن ..

آخ گفتي ..
شنيدن اسم سيدمحمد يه جورايي انگار جرم شده بود ..
دمش گررررررررررررررررررم..

معصومه گفت...

ورود آقای دادکان رو به جمع محارب تبریک و برای خانواده اش صبر جلیل آرزو می کنم

وحیده گفت...

عجب برنامه ای بود خدا وکیلی !!!! خیلی کیف کردم
*
*
بنفشه فیلم " کسی از گربه های ایرانی خبر ندارد " رو دیدی؟؟؟ خوشحال می شم اگر وقت کردی نقدی دربارش بنویسی
می بوسم

بنفشه گفت...

ندیدم این فیلم رو هنوز وحیده جان
اما دنبالشم که بگیرم و ببینم
حتماً خانومی

Unknown گفت...

از روی عقل باید این 75 درصد و حتی بیشتر از اون به گرینه 1 رای میدادن.خوشحال شدم که گزینه آخر گزینه مطلوب همه افراد نبود تا بعدا براش حرف درنیاد که به خاطر معقول بودنش بود که همه بهش رای دادن.

ناشناس گفت...

من یه خرده بدبین ترم بنفشه جان. این قضیه 90 نمی تونه فقط به خاطر پر طرفدار بودن فردوسی پور یا خود برنامه مونده باشه من معتقدم دوستان صدا و سیمایی بیشتر در بودن این برنامه و جنجالی بودنش اصرار دارند تا بخشی از هیجانات مردم تخلیه بشه. ببین همین فقط یه اسم بردن از خاتمی چقدر همه رو خوشحال کرده!؟! ضمنا اگه دادکان واقعا می خواست حق رو بگه باید یک یادی هم از صفایی می کرد که به حق مدیرترین رئیس فدراسیونی بود که من به یاد دارم. وضعیت فوتبال ایران قبل و بعد از مدیریت ایشون به هیچ عنوان قابل مقایسه نبود ضمن اینکه صفایی فراهانی بود که فوتبال ایران رو از منجلابی که علی آبادی با بر کناری دادکان توش انداخت نجات داد.

به امید روزی که حق پای مصلحت لحظه ای بعضیا قربانی نشه.

ارسال یک نظر