فریاد من بی جواب نیست، قلب خوب تو جواب فریاد من است*


دو سه روز بیشتر از عمر تشکیل کمپین مردان با حجاب که در حمایت از مجید توکلی تشکیل شده، نگذشته است. پویشی که در همین زمان کوتاه، سر و صدای زیادی به پا کرده است و مردان زیادی از گوشه و کنار این کره خاکی که به لطف این دنیای مجازی هر روز کوچک و کوچکتر می شود، به آن پیوسته اند. در همین دوسه روز، نظرات موافق و مخالف زیادی از دوستان و آشنایان و اطرافیان شنیده ایم. اما اینکه چرا تشکیل یک کمپین حمایتی اینگونه حساسیت ایجاد کرده، برای من جای سوال دارد.
مطمئنن هممون به خاطر داریم که بعد از پخش اعترافات ساختگی تعدادی از دستگیرشدگان وقایع بعد از انتخابات، یک جریان حمایتی در همین دنیای مجازی به راه افتاد و تعداد زیادی از وبلاگ نویسان و کاربران اینترنتی به طرق مختلف اعترافات خود را منتشر کردند تا به حکومتیان بفهمانند که سناریو اعتراف گیری با زور و شکنجه، دیگر نخ نما شده است و به قول معروف حنای حضرات پیش مردم رنگی ندارد.
از طرفی دیگر، همین چند هفته پیش بود که حکم چهارسال زندان برای عاطفه نوری صادر شد. جرم عاطفه تنها، شرکت در راهپیمائی میلیونی مسالمت آمیز بیست و پنج خرداد بود و بس. صدور این حکم با اعتراضات گسترده ای روبرو شد و درسطح همین دنیای مجازی، کمپینی به نام "من عاطفه ام"به راه افتاد که تمامی کسانیکه در آن روز در راهپیمائی شرکت داشته اند، چند خطی بنویسند و حمایت خود را از عاطفه اعلام کنند.
نکته عجیب برای من این است که بسیاری از کسانیکه امروز به تشکیل کمپین حمایتی مجید توکلی اعتراض میکنند، نسبت به دو جریان فوق هیچ واکنشی نشان نداده اند و خیلی هایشان حتی از آن حمایت هم کرده اند، اما چرا تشکیل کمپین مردان روسری به سر انقدر واکنش های منفی داشته است، را نمیفهمم.
شاید به این خاطر که برای مردان برآمده از جامعه مردسالار سخت است نادیده گرفتن قواعد دنیای مردانه شان یا شاید برای اینکه عده ای می خواهند تشکیل همچین کمپینی را وصل کنند " به اعتراض به حجاب اجباری و این حرفها" . درست است که اجبار به حجاب سالهاست که یکی از دغدغه های جنبش زنان بوده و هست . اما تو رو به هر چه که اعتقاد دارید، این دو مسئله را با هم قاطی نکنید. مطالبات جنبش زنان، با این فعالیتهای نمادین حل نخواهد شد.
کمپین مردان روسری به سر در حمایت از مجید توکلی به راه افتاده است و اینکه با پوشانیدن لباس زنانه بر او نمی توانند، نه او را ،نه هیچ کس دیگر را تحقیرکنند که گذشت آن دوران که از زنان ضعیفه هایی ساخته بودند که در زیر پوشش های زنانه شان خزیده بوده اند و جرأت کوچکترین اظهار نظری را نداشته اند. این روزها زنان در صفوف ابتدایی اعتراضات هستند و همین حضور گسترده آنان، خاری شده است در چشم حضرات که با پوشاندن لباس زنانه برتن مجید توکلی خواسته اند به خیالشان دختران و زنان شجاع ایران زمین را تحفیر کنند.

* اشاره به شعری از احمد شاملو

3 نظرات:

فرشاد نوروزپور گفت...

موافقم...

قاصدک گفت...

درود بر همه ی عاطفه ها
درود بر همه ی مجید ها

شهرام بیطار گفت...

سلام بنفشه عزیز . دقیقاً همین طوره که میگی . هر چند خود من هم یه کم با این مسأله حجاب مشکل داشتم و نمیدونستم چرا این طوری اعتراض دارن میکنن . اما الان که این طوری شد پس فردا خودم هم یه عکس این طوری میذارم تو بلاگم




با درود و سپاس فراوان : شهرام

ارسال یک نظر