خراب کردن این خانه به این راحتی ها نیست جناب وزیر!


بعداز انتخابات هشتاد و هشت  و دستگیری های گسترده صورت گرفته در آن روزها؛ بسیاری از احزاب، گروه ها و صنف ها نسبت به بازداشت، صدور احکام ناعادلانه  و برخوردهای صورت گرفته با  اعضای خود با انتشار بیانیه های مختلف اعتراض خود را اعلام داشتند. اعتراضاتی که انحلال و غیرقانونی خواندن بسیاری از آنها را به دنبال داشت. اکثر احزاب و گروه هایی که تا قبل از انتخابات هشتاد و هشت فعال بودند و  در گرم کردن تنور انتخابات و حضور گسترده مردم در پای صندوق های رای سهم به سزایی داشتند، همه یک به یک منحل و فعالیتشان غیرقانونی اعلام شد.
حکومت خوب می دانست که دستگیری و حذف فردی معترضان به مراتب هزینه کمتری از در افتادن با یک گروه، صنف و یا یک حزب  دارد.  بی خود نیست که می گویند مردم سالاری و دموکراسی در هر حکومتی با میزان آزادی و فعالیت احزاب و صنوف آن رابطه مستقیم دارد. با همین سیاست بود که بعداز غیرقانونی خواندن فعالیت احزاب و گروه های سیاسی، به گروه های حقوق بشری و فعال حقوق زنان و حتی کانون وکلا هم رسید و تمامی آنها را غیرقانونی و فعالیت هایشان را منافی با امنیت ملی دانست.
اما این فشار ها فقط به گروهای سیاسی و اجتماعی محدود نشد و بقیه دسته ها و گروه ها را هم بی نصیب نگذاشت. در این میان سهم دنیای هنر بویژه سینما کمتر از دنیای سیاست نبود.  احکام سنگین صادره برای جعفر پناهی و محمد رسول اف، بازداشت گسترده مستندسازان، ممنوع الخروج و ممنوع الکار شدن بسیاری از هنرمندان و سینماگران و ممانعت از خروج آنها از کشور تنها بخشی از فشارهایی بود و هست که بر آسمان هنر، بویژه سینما سایه گسترده است. سینماگران و مستندسازانی که باید آیینه ای باشند برای بازتاب و به تصویر کشیدن آنچه در بطن جامعه شان می گذرد، به سیاه نمایی و اقدام علیه امنیت متهم شدند و روانه زندان.
" خانه سینما" و گردانندگان آن  اما در مقابل این بگیر و ببندها و اتهام های واهی به ساکنانش ساکت ننشست و با صدور بیانیه هایی، اعتراض خود را به این فشارهای روزافزون اعلام داشت. اعتراضاتی که به جای دلجویی و رسیدگی به آنها  نتیجه اش شد غیرقانونی خواندن و منحل شدن آن.  انحلال و غیرقانونی خواندن خانه ای که خشت خشت آن را  اهالی اش با عشق برروی هم نهاده اند؛ تا سینماگران هم، سقفی داشته باشند از آن خود، برای پناه گرفتن و دمی آسودن در زیر  آسمان پرتلاطم و ناآرام دنیای هنر. 
 اما مگر خراب کردن یک خانه به همین راحتی هاست جناب وزیر؟ آنهم خانه ای که اهالی اش سالها با توقیف و ممیزی و سانسور وزارتخانه ای که امروز اینگونه آسوده بر آن تکیه زده اید، دست و پنجه نرم کرده اند و هنوز سر پا مانده اند. 

0 نظرات:

ارسال یک نظر