سعادت آباد




فیلم سعادت آباد مازیار میری را شاید بتوان در یک جمله خلاصه کرد: آدم ها از دور خوشبخت ترند.

یاسی(لیلا حاتمی) برای شب تولد شوهرش محسن (حامد بهداد) جشن کوچکی را تدارک دیده است و تعدادی از دوستان خانوادگی خود را برای این جشن دعوت کرده است. جشنی که قرار است بهانه ای باشد برای ترمیم روابط ترک خورده آنها. مهمان ها یک یه یک از راه می رسند. زوج های به ظاهر خوشبختی که در نگاه اول سعادتمند به نظر میآیند. اما هر چه از شب و از مهمانی می گذرد روابط پرتنش و رو به افولشان بیشتر از قبل نمایان می شود. علی( امیر آقایی) استاد دانشگاهی ست که مدام روابط و رفتارهای همسرش لاله ( مهناز افشار) را کنکاش می کند و آنها را زیر نظر دارد. لاله ای که برای رفتن به سفر کاری که فکر می کند می تواند زندگی کاری اش را متحول کند به دور از چشم شوهر خود جنین یک ماهه اش را سقط کرده است. بهرام ( حسین یاری) و تهمینه ( هنگامه قاضیانی) زن و شوهری که در آستانه جدایی هستند اما برای خراب نشدن مهمانی خود را خوشحال و خوشبخت نشان می دهند. و بالاخره محسن شوهر یاسی که نه به همسر خود وفادار است و نه برای دوستی و کمک بهرام حرمت. همه آنها در شروع مهمانی می خندند و مدام سعی در پنهان کردن رنج و دلواپسی های خود دارند. اما هرچه مهمانی پیش میرود گویی دستی نقاب های خوشبختی را کنار میزند و با آدم هایی روبرو میشویم که به شدت بیمار و مضطربند. لاله ای که از شوهرش کتک می خورد. تهمینه ای که به علاقه پنهانی بهرام به یاسی حسادت می ورزد و یاسی ای که به خیانت و دروغگویی شوهر خود پی می برد.

سعادت آباد، در حقیقت تصویر واقعی و تکان دهنده ای از تهران امروز و روابط پیچیده آدم های ساکن است که در ظاهر خوشبختند و بسیاری شان غرق در زرق و برق و زندگی های آنچنانی هستند اما در باطن با آدم های تنها و فروپاشیده ای روبرو هستیم که از خوشبختی فرسنگ ها فاصله دارند. مازیار میری در سعادت آباد با ظرافت به پیچیدگی روابط زن و مرد پرداخته است. و سعی در به تصویر کشیدن حقیقت زندگی بسیاری از زوج های امروزی و شهرنشین را دارد. زوج هایی که علیرغم محصور شدن در خانه های مدرن، ماشین های لوکس و گوشی های موبایل آنچنانی، در عصر معاصر  هر روز تنهاتر از قبلند.
سعادت آباد فیلم اجتماعی دیدنی ست و علیرغم آنکه اکثر سکانس های آن در لوکیشن محدود و فضای داخل خانه می گذرد اما ریتم خوبی دارد و تماشاگر را تا انتهای فیلم با خود همراه می سازد. آخرین ساخته مازیار میری را شاید بتوان به لحاظ پرداختن به مسئله دروغ و خیانت در روابط آدم ها مشابه با ساخته های اصغر فرهادی بخصوص دو فیلم " درباره الی" و "چهارشنبه سوری" او دانست اما "سعادت آباد " به لحاظ نوع پرداخت و پایان بندی و نبود تلخی گزنده مرسوم در فیلم های فرهادی، اثری متفاوت و  حتی قابل قبول تر از کارهای فرهادی ست.

3 نظرات:

mahta گفت...

هنوز ندیده ام .. مرسی از این نوضیح.. میدونی فقط پیچیدگی آدمها بطورکلی نیست.. در واقعا پیچیدگی فرهنگی هست که آدماش را این همه می پیچونه..

شهرام بیطار گفت...

چه جالب
چه خوبه که هستی و فیلمهایی رو که ارزش دیدن دارن پیدا میکنی . از این سبک خیلی خیلی خوشم میاد و حتماً باید ببینمش . یه جورهایی جریان زندگی خودم هم هستش . الکی با همه بیرون میریم و عکس میگیریم و میخندیم . همه هم از دور فکر میکنن چقدر خوشبختیم . مرسی بنفشه .



با درود و سپاس فراوان : شهرام

شباویز گفت...

تیکه ی اخر کامنت شهرام کل مطلب فیلم بود
:الکی با همه بیرون میریم و عکس میگیریم و میخندیم . همه هم از دور فکر میکنن چقدر خوشبختیم .+دروغ

ارسال یک نظر