بیست و پنج نوامبر، روزجهانی مبارزه با خشونت علیه زنان

از سال 1981 میلادی، 25 نوامبر(چهارم یا پنجم آذر) روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان نامگذاری شده است. علت این نامگذاری، قتل وحشیانه خواهران میرابال، از فعالین سیاسی جمهوری دومینیکن بوده که درآن زمان علیه دیکتاتوری" رافائل تراجیلو" به مبارزه برخاستند و در 25 نوامبر 1960 به صورت وحشیانه ای به قتل رسیدند و امروز به آنها "پروانه های فراموش نشدنی" لقب داده اند.
در 17 دسامبر 1999، مجمع عمومی سازمان ملل قطع نامه ای را صادر کرد و روز 25 نوامبر به عنوان "روز مبارزه با خشونت علیه زنان" معرفی شد.
در ماده 1 این قطعنامه " خشونت علیه زنان" اینگونه تعریف شده:
  • هر عمل خشونت آمیز براساس جنسیت که به آسیب یا رنجاندن جسمی، جنسی یا روانی زنان منجر شود یا احتمال می رود که منجرگردد. از جمله تهدیدات یا اعمال مشابه، اجبار یا محروم کردن مستبدانه زنان از آزادی، چه در منظر عموم یا در خلوت زندگی خصوصی انجام شود.
این قطعنامه دارای 6 ماده کلی است که اشاره به تمامی آنها در حوصله این متن نمیگنجد، اما نسخه pdf آن برگرفته از مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد- تهران را می توانید از اینجا دانلود کنید.به نظرم تمامی زنان می بایست، حداقل برای یکبار هم که شده متن این قطعنامه را به دقت بخوانند تا تعریف مشخصی از خشونت و محدوده این خشونت ها به دست بیاورند. بسیاری از خشونت هائی که چه در داخل ایران و چه در خارج از کشور علیه زنان صورت می گیرد، به عدم آشنائی آنها از حقوق ای که دارند، بر میگردد. هرچند نمی توان منکر این واقعیت تلخ شد که در ایران و کشورهائی که ساختار مشابه حکومتی ، نظیر ایران را دارا هستند، صرفنظر از ریشه های اجتماعی و فرهنگی، نبوده "قوانین بازدارنده و پیشگیرانه" در این قبیل حکومتها و چه بسا وجود قوانین و نگاه " ضد زن ، در بطن قوانین حکومتی" زمینه را برای رشد و گسترش خشونت علیه زنان ، بیشتر از سایر کشورها فراهم ساخته است.

کاش مسئولین امر به جای مقابله با هرگونه فعالیت های ِ برابرخواهانه زنان در بطن جامعه و احضار و بازداشت بسیاری از فعالین حقوق زنان، با اصلاح قوانین ناعادلانه که فعالین حقوق زنان در ایران سالهاست به وجود اینگونه قوانین تبعیض آمیز اعتراض داشته اند و دارند، گامی را درجهت خشونت زدائی علیه زنان بردارند، تا از این پس کمتر شاهد فجایع تکان دهنده ای نظیر حوادث پیش آمده در " لواسان و قیامدشت علیه زنان" باشیم.

در این باره:
>>16 روز مبارزه جهانی برای حذف خشونت علیه زنان

>>روايتي ديگر از حمله به كارگاه خرم آباد: با تحميل هر هزينه ، مقاوم تر می شویم /جلوه جواهري

>>حکایت فرار مرغی در جامعه خروس سالار





7 نظرات:

فرشاد نوروزپور گفت...

اين روزها در سرزميني زندگي مي كنم كه ميليون ها پروانه فراموش نشدني دارد ...



اما هنوز براي من جاي تعجبه كه چطور شد اون آقايون كه با مرد ماجراي لواسان مشكل داشتن با همسرش اينكار رو كردن!!‌خوب اين يعني تبعيض ديگه!!
عزيز من اگه با مرده مشكل داشتي چرا سر زنش اين بلا رو آوردي !!
شيطونه ميگه برگرذي بگي خوب سر مرده اين بلا رو مياوردييي!!!‌‌!!!!!
اين بابا!! آدم اعصابش بهم ميريزه !

شهرام بیطار گفت...

سلام بنفشه عزیز . شاید توی اروپا و آمریکا تا حدود زیادی این مسائل رفع شده باشه . اما توی کشور های اسلامی حتی توی مدرن ها شون مثل ترکیه هنوز که هنوزه با زن ها مثل حیوون رفتار میشه و هر روزه شاهد جنایات ناموسی هستیم . برای اینکه زن ها راضی نمیشن با اونی که خونواده براشون در نظر گرفته ازدواج کنن. در مورد خشونت های اعمال شده در برابر زن ها تقصیر اصلی رو ادیان دارن . به امید روزی که همه با هم برابر باشن و این تعصبات مسخره دینی رو کنار بذاریم و مثل آدم کنار همدیگه زندگی کنیم



با درود و سپاس فراوان : شهرام

رز سیاه گفت...

یادم نمیره سال پیش چقدر برای این مناسبت ایمیل برای این و اون فرستادم و اطلاع رسانی کردم
اون موقع دغدغه های کلی جامعه کمتر از الان بود
الان ذهن و حواس ما روی موضوع 16 آذر متمرکزه و باز زن به حاشیه رفت :(
نمی دونم
شاید این حرکت ، حرکتی برای اصلاحات کلی باشه
چرا که نقش زنان در اعتراضات اخیر غیر قابل بیانه
.
.
.
باز خدا ر شکر می کنم که هستند کسانی که به فکر حقوق زنان جامعه هستند

رز سیاه گفت...

ببخشید اگه دخالت می کنم
ولی اگه می خواهید در بخش بالای صفحتون که لینک رایانامه پاین اومده بالا ببریدش می تونید با کوچیک کردن فوت اون قسمت اون رو به بالا برگردونید ، به این صورت :
به بخش ویرایش قالب خود برید و عبارت زیر رو جستجو کنید :
#nav a {
در زیر این عبارت این بخش رو پیدا کنید :
font-size
و عدد جلوی اون رو کوچیک تر کنید ، مثلاً‌ 10 ، اینجوری همه لینک ها بالا جا میشن
.
.
.
اگه مایل باشید نوار جستجوی بالا رو هم کمی جا بجا کنید این کارو بکنید :
این عبارت رو تو قالبتون پیدا کنید :
form#topSearch {
در پایین اون دنبال این بگردید :
margin-left
هر چه عدد جلوی اون رو بزرگ تر کنید نوار جستجو به سمت راست میاد و هرچه کوچیک کنید نوار جستجو به چپ میره ، به نظر من عدد 100 مقدار مناسبیه
.
.
.
باز هم ببخشید که دخالت کردم

رز سیاه گفت...

سلام
لطفاً اول کد های قالبتون رو در یک صفحه ورد کپی کنید و اون فایل رو برای من ایمیل کنید : blackrose.persian@gmail.com
و لطف کنید به این سوال ها جواب بدید :
منظورتون از تاریخ فارسی وبلاگتون اینه که مثلاً به فارسی نوشته بود 25 نوامبر یا اینکه مثل تاریخ کامنت ها نوشته بود 3 آذر ؟؟؟
دوم اینکه از چه روشی برای فارسی سازی تاریخ بلاگ ها استفاده کرده بودید ؟
از این روش :
http://vahidnasiri.blogspot.com/2008/12/blogger.html
یا این یکی :
http://docs.blogger-fa.com/2008/09/blogger-persian-date.html
یا چیز دیگه ایه ؟
و سوم اینکه آیا چیز دیگه ای غیر اون قسمت هایی که من گفته بودم رو تغییر دادید یا نه ؟

بابک خرمدین گفت...

به امید اینکه روزی جهان در صلح و آرامش کامل باشه و هیچ خشونتی در اون وجود نداشته باشه بخصوص خشونت بر علیه زنان و کودکان که قربانی همیشگی ناهنجاریهای اجتماعی هستند

رز سیاه گفت...

لطفاً ایمیلتون رو چک کنید

ارسال یک نظر