صف های طویل خاکستری

ماهنامه سینمائی فیلم در شماره فوق العاده تابستانی خود (ویژه روز ملی سینما) لیست عریض و طویلی از فیلم های ساخته شده اما نمایش داده نشده در دهه اخیر را منتشر کرده است. دویست فیلم در ده سال گذشته بنا به دلایل مختلفی روی اکران در سینماهای کشور را به خود ندیده اند. دلایل عدم اکران فیلم ها هم مشابه نیست برخی بنا به همان دلیل آشنای ضوابط و قوانین عرفی و سیاسی کشور با وجود داشتن پروانه ساخت، پروانه نمایش نگرفته اند و برخی دیگر که تعدادشان هم کم نیست با وجود داشتن پروانه نمایش از اکران در سینماها باز مانده اند و برخی بدون اکران سر از شبکه های نمایش خانگی در آورده اند. محمود اربابی، مدیر کل ارزشیابی و نظارت در گفتگو با سعید قطبی زاده که در این شماره به چاپ رسیده است، در پاسخ به سوال قطبی زاده مبنی بر اینکه چرا بیشترین کمدی های سخیف و مبتذل در دوره چهارساله اخیر ساخته و اکران شده اند، می گوید: به دلیل فضای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی موجود، ما می گوییم تهیه کننده ها حق دارند هر نوع گرایشی را انتخاب کنند!!!!!


فیلم آتشکار ساخته امیرحسین یوسفی


تنها دوبار زندگی میکنیم اثر زیبای بهنام بهزادی که در جشنواره امسال شهر موفق به دیدن آن شدم

فیلم آفساید ساخته جعفر پناهی که هیچ گاه اکران نشد اما سی دی های قاچاق آن در سطح شهر دست به دست گشت .



به هر حال مجله فیلم در این ویژه نامه به نظرم مطالب خواندنی و جالبی را از مافیای سینمای امروز ایران منتشر کرده است. سرگذشت فیلم های با ارزشی که قربانی دستهائی میگردند که این روزها تمام سعی خود را جهت سوق دادن سینمای ایران به سمت فیلم های موسوم به سینمای تجاری و گیشه پسند به کار بسته اند. تمامی دوستانی که سینما رو های حرفه ای هستند می دانند که این روزها تنها راه تماشاکردن بسیاری از فیلم های مطرح و قابل اعتنا که حرفی برای گفتن دارند، حضور در جشنواره های داخلی( نظیر جشنواره فجر و جشنواره شهر) و ایستادن در صفهای طولانی است که تماشاگران مشتاق به این نوع سینما که تعداشان هم کم نیست، در روزهای جشنواره در جلوی سینما ها میبندند.



پی نوشت: اعضاء شورای پروانه ساخت هفت نفر و اعضای شورای پروانه نمایش نه نفر هستند.

پی نوشت: تیتر نوشته از سعید مروتی

2 نظرات:

فرشاد نوروزپور گفت...

سلام بنفشه عزيز..

هم بابت بيانيه موسوي ممنون هم بابت اطلاعات سينمايي .. راستي آفسايد هم خيلي زيباست ..
متاسفانه از بيانه ها عقب مانده ام ،‌علتش را هم كه تو وبلاگم گفته ام

فرشاد

میثم الله‌داد گفت...

سلام بنفشه. خوبی؟
نمی‌دونم چرا این‌قدر امید دارم. به خدا نمی‌دونم. حالم گاهی بد می‌شه. ولی امید دارم. پیروزی خیلی نزدیکه. شک ندارم. درست می‌شه. ایده‌آل نمی‌شه. ولی درست می‌شه.

ارسال یک نظر